top of page

חידות פתגמי פסח תשפ"ה


לקראת חודש האביב הפריחה וההתחדשות , נוסיף לכם קושיות מאוירות בנושא פסח


התשובות תוצגנה לאחר כל החידות


חידה מס 1


דרגת קושי: בינוני


רמז : מתוך ההגדה



חידה מס' 2


דרשת קושי : בינוני




חידה מס' 3


דרגת קושי : בינוני


רמז : ביטוי בארמית




חידה מס' 4


דרגת קושי: קשה


רמז : ביטוי המופיע בהגדה




חידה מס' 5


מחבר החידה : ר' אברהם אבן עזרא


וְכִֽי־יַכֶּ֨ה אִ֜ישׁ אֶת־עֵ֥ין עַבְדּ֛וֹ         

וְעָ֥שָׂה פֶ֖סַח לַֽה'               
         
לֹא־תֹאבֶה לוֹ וְלֹא תִשְׁמַע בקולו  

קטגוריה : חידת הגיון


דרגת קושי : קשה מאד


רמז   : החידה אומרת, כביכול, אם איש היכה את עין עבדו ורצה לעשות את חג

הפסח לא תשמע בקולו , אבל יש כאן כוונה אחרת הקשורה לעין עבדו.



חידות נוספות של פתגמים הקשורים לפסח ראה בקישורים הבאים:





פתרונות לחידות השנה :



חידה מס' 1


תשובה: קדש ורחץ


הסבר  : הרעיון המרכזי של ההגדה לייצר המחזה של סיפור בני ישראל בדרך הכי מקורית ומשמעותית לילדים, כולל השלבים השונים

ישנם מצבים בהם נוטלים ידים ויש שלא, הכל על מנת לסקרן ולייצר סיפור ייחודי.


ההגדה היא הדוגמה הטובה ביותר ל- Story Telling

 

יעקב פרוינד: קדש ורחץ – זה ה-קשר לפה-סח , במחשבה שניה: כשר לפה-סח זה מגיד.


חידה מס' 2



תשובה: קריעת ים סוף


הסבר: הביטוי נוצר מסיפור יציאת מצרים , אך אינו מוזכר באופן מילולי כך.

הקושי שלפני קריעת הים היה קושי מיוחד. ישראל עמדו במיצר, הים לפניהם ומצרים מאחוריהם, ללא כל מוצא נראה לעין, כל אפשרות גרועה מחברתה, כאשר הברירה היא בין מוות בטביעה, בחרב, בשבי או ברעב. הקושי שניצב לפני ישראל בקריעת ים סוף לא היה אפוא ההתאמצות שנדרשה מהם על מנת לקרוע את הים, אלא קושי נפשי הנולד כשהאדם ניצב חסר אונים בפני העולם 


סיפור : גבירה שאלה את ר' יוסי בר חלפתא, אמרה לו: "בכמה ימים ברא הקב"ה את עולמו? אמר לה: ששה ימים כי כתיב : "כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ". אמרה לו: מה הוא עושה מאותה שעה ועד עכשיו? אמר לה: הקב"ה יושב ומזווג זיווגים, בתו של פלוני לפלוני, אשתו של פלוני לפלוני, ממונו של פלוני לפלוני.

אמרה לו: וכי זו היא אומנותו?! אף אני יכולה לעשות כן, כמה עבדים כמה שפחות יש לי, לשעה קלה אני יכולה לזווגן.

אמר לה: אם קלה היא בעיניך, קשה היא לפני הקב"ה כקריעת ים סוף! הלך לו ר' יוסי בר חלפתא.

מה עשתה נטלה אלף עבדים ואלף שפחות והעמידה אותן שורות שורות, אמרה: פלוני ישא פלונית, ופלונית תנשא לפלוני, וזיווגה אותן בלילה אחת. למחרת באו אליה, זה מוחו פצוע, זה עינו שמוטה, זה רגלו שבורה

אמרה להם: מה ארע לכם?

ענו לה: שפחה זו אמרה אין אני רוצה בבעל זה, ועבד זה אמר, אין אני רוצה באשה זו.

מיד שלחה והביאה את ר' יוסי בר חלפתא, אמרה לו: אין אלוה כאלהיכם אמת היא תורתכם, נאה ומשובחת

ענה לה : יפה אמרת.


ורלבנטי לימינו : הניסיון לייצר זיווג מושלם על ידי ניתוח אנליטי של מומחים לזיווג שבאה לידי ביטוי ב"חתונמי" מוכיחה את התזה שזיווג הינה פעולה במימד אחר.


יעקב פרוינד: קריסת "רשות השידוך" !



חידה מס' 3


תשובה: קמחא דפסחא


הסבר: תרגום מארמית  "קמח לפסח" , כלומר קמח מיוחד להכנת מצות לפסח  שיש לשמור אותו מזמן הקציר.

הביטוי מייצג מגבית צדקה מיוחדת הנהוגה לקראת חג הפסח, במסגרתה אוספים מהתושבים כסף או מזון על מנת לחלק לעניים לקראת פסח.


סיפור אישי : אבי ז"ל, לפני פסח כאשר הגיעו אנשים להתרים לצורך קמחא דפסחא- אמר אבי לגיסי ז"ל – "בוא יצחק אנחנו צריכים להחזיר את המשכון".

זו הייתה דרך חשיבה של אבי הצדיק שחושב ואומר שמה שייך שלו, זה בעצם לא שלו, בואו נחזיר את החוב...


יעקב פרוינד: אם אין עני לי מי לי , ועל כך הוסיף: משהו שובב...קמ"ח


חידה מס' 4



תשובה: יצא ידי חובה


הסבר :  פירושו שאדם מילא את חובתו בצורה מספקת, כך שאינו מחויב עוד לבצע את הפעולה או המצווה הנדרשת.

כיום לרוב משתמשים בו כאשר מישהו מקיים חובה דתית, משפטית או מוסרית באופן שמספיק כדי להיחשב כמי שעמד בדרישות, אך לא בהכרח בצורה יוצאת דופן או מעבר לנדרש.


שפות : יידיש : האָב איך מיך פטור צוואַרן – לעשות משהו באופן מינימלי כדי שלא יוכלו לבוא בטענות.


מקור : (משנה פסחים י׳:ה׳ ) מתוך ההגדה של פסח : כל שלא אמר שלשה דברים אלו בפסח , לא יצא ידי חובתו , ואלו הן : פסח , מצה , ומרור


יעקב פרוינד : לקחתי הלואה בבנק...לצאת ידי חובה



חידה מס' 5


תשובה : אבן עזרא חד חידה המצביעה על חריפותו הרבה, החידה הינה ציטוט של 3 פסוקים בתורה כאשר האותיות המודגשות מצוטטים במקומות שונים, לפי הפירוט הבא:

 


וְכִֽי־יַכֶּ֨ה אִ֜ישׁ אֶת־עֵ֥ין עַבְדּ֛וֹ           שמות כ"א כ"ו 

וְעָ֥שָׂה פֶ֖סַח לַֽה'                          שמות י"ב מ"ח

לֹא־תֹאבֶה לוֹ וְלֹא תִשְׁמַע בקולו     דברים י"ג ט'

אם תיקח את המילה עבדו ותכה את העין כלומר תסיר את האות עין מהמילה עבדו תקבל את המילה בדו.


הכוונה היא לגבי כללי הלוח העברי באיזה ימים יכולים לחול כל אחד מהחגים,  כפי שכתוב בספר הלכות פסוקות מהמאה ה-8, שם כתובː"לא בד"ו פסח, לא גה"ז עצרת, לא אד"ו ראש השנה וסוכה, לא אג"ו יום כיפורים ולא זב"ד פורים"


הכוונה היא שיומו הראשון של פסח לא יחול אף פעם בימים שני (ב ) , רביעי ( ד )  או שישי (ו ) בשבוע.


לֹא־תֹאבֶה לוֹ וְלֹא תִשְׁמַע בקולו    - כלומר מי שירצה לעשות פסח בימים ב' ד' ו-ו' אל תשמע בקולו.

 

 

כפי שציינתי בפוסט קודם , נועה רוזין פירגנה לי על 2 הספרים : ראו את הסרטון הבא:



בימים אלה אנחנו חושבים על רכישת מתנות ליקירינו , ספר חידות וקושיות מתאים לחג זה במיוחד, הכנסו לאתר והזמינו: www.rissle.co.il/shop


קוד קופון = sale


אשמח לתגובותיכם


חג פסח שמח ואביב פורח


ג'וני ירום




Comments


שמרו איתנו על קשר!
ספרו לנו מה המייל שלכם, ואנחנו נספר לכם
כל פעם שמתפרסם פוסט חדש בבלוג

ההרשמה התקבלה בהצלחה

יש שאלות? 

ליצירת קשר עם המחבר

טלפון: 054-7722702 |  כתובת: משה דיין 6, רעננה |  jyarom@gmail.com

ההודעה נשלחה בהצלחה!

  • Instagram - Black Circle
  • Facebook

לתקנון המלא לחצו כאן

bottom of page